Blog

Novinky na jednom mieste

Začal školský rok. Potrebujú sa deti v dnešnej dobe vlastne ešte niečo učiť?

Začal školský rok. Potrebujú sa deti v dnešnej dobe vlastne ešte niečo učiť?

Je dnes učenie prežitok? Všetko už je predsa v cloude na dosah ruky. Analýza toho, kam sa posunulo vzdelávanie.

Môžete byť s dieťaťom uviazaní v domácnosti, alebo naopak odviazaní ako surfujúci nomád pri oceáne. Oba životné štýly boli skôr prostrediami nie príliš vhodnými pre vzdelávanie. Toto už je dávno pasé. Dnešný systém vzdelávania už nie je o sedení v školských laviciach a dochádzaniu do konkrétnych škôl. Dokonca aj umelecké odbory, pre ktoré bola vždy veľmi dôležitá manuálna skúsenosť a osobný kontakt, dnes môžete sčasti opozerať z videí a klábosením s lektorom na video chate.

Učíme sa pre seba

Vzdelávanie bude stále viac v rukách samoukov, teda nás samých. Nemusí sa nám páčiť, že pomaly odpadá osobný kontakt, ale zmenilo sa to podobne ako keď sa namiesto videohier ľudia len pozerajú na ľudí, ktorí ich hrajú. Je to proste ďalší vývojový krok ľudstva. Keď som sa pred pár rokmi rozhodol urobiť výstavu a potreboval som vytvárať kostru oceľových objektov, naučil som sa zvárať podľa YouTube. Rovnako som sa naučil strihať videá. Sám. Len to niekoľko rokov trvalo.

To už sa potom nejako doučím

Taký je dobový étos. Namiesto hlbokých znalostí (hard skills) máme všetko zachraňujúce soft skills a na všetko také máme po ruke nejakú tu appku. Navyše vedomosti sú dnes tak špecializované a rýchlo meniace, že človek občas nadobudne pocit, že vlastne ani nemá cenu sa niečo učiť. Zajtra už to bude tak či tak prekonané. Balancujeme na hrane dvoch protikladných princípov. Jeden je schopnosť vzdelávania sa všeobecne (dokážem si to rýchlo nájsť a doučiť sa to, čo zrovna potrebujem) a druhý je osvojenie si konkrétnych hlbokých znalostí a pochopení súvislostí. A ani absolvovanie vysokej školy nestačí na preniknutie do akéhokoľvek oboru. Je to len začiatok. Často než tu školu doštudujete, je ten odbor už trošku inde. Každopádne bez tých základov sa v tom nezorientujete už vôbec.

Ale veď deti sú dnes tak múdre!

Hovorí sa to: „Deti už predsa dnes ovládajú počítače lepšie ako dospelí“ Áno, deti sú neuveriteľne zručné v ovládaní technológií, ale matematické a analytické myslenie, ktoré je pre technické odbory potrebné, im naopak často chýba. To, že sa vyznajú v najnovších aplikáciách, ešte neznamená, že chápu, na akých princípoch technológia funguje. Rovnako ako ani ten najlepší hudobný kritik nedokáže nič z toho, čo zvláda aj ten najhorší muzikant.

 

Je dokázané, že ľudia na západe od deväťdesiatych rokov skôr „hlúpnu“ (ide o tie najliberálnejšie štáty: Nórsko, Dánsko, Austrália, Veľká Británia, Holandsko, Švédsko, Fínsko, Francúzsko a nemecky hovoriace krajiny). Predpokladá sa, že za to môže typ výchovy, ktorá vlastne nie je výchovou, ale vybudovaním super bezpečného prostredia, ktoré ale deti v konečnom dôsledku príliš na život nepripraví. Hlavne žiadne známky, žiadny stres, nič nemusia, nič sa im nezakazuje. O reverznom trendu Flynnovho efektu ale niekedy nabudúce.