Pri nákupe Kúzelného čítania nad 35€, knižka Dobyvatelia pirátskeho pokladu za 1 cent! Platí pri nákupe skladových položiek.

Pravidlá Turnaju Osadníkov z Catanu 2025

Majstrovstvá SR v Osadníkoch z Katanu prebiehajú formou kvalifikačných turnajov v rôznych
mestách SR a finále, ktoré sa uskutoční v Bratislave mesiaci september/október.

Kvalifikácia

Kvalifikačné turnaje prebehnú v čase od januára do júna. Presné dáta a miesta sú vždy s dostatočným predstihom oznamované. Hrá sa podľa jednotných pravidiel, ktoré sú tiež zverejnené na internete. Z každého z kvalifikačných turnajov (hraná na 3-4 kolá) postúpi podľa tohto poriadku aspoň dvaja najúspešnejší hráči do finále. Okrem toho sa vždy hrá o vecné ceny venované Albi SK a klubom ktorý danú kvalifikáciu organizuje.

Kvalifikačný turnaj sa uskutoční vtedy, ak sa do neho prihlási aspoň 16 hráčov. Podľa počtu
účastníkov turnaja, bude určené ohodnotenie prvých miest:
16 - 20 hráčov: 1. - 4. miesto: priamy postup do finále, 5. - 8. miesto: 1 kvalifikačný bod
21 - 28 hráčov: 1. - 6. miesto: priamy postup do finále, 7. - 12. miesto: 1 kvalifikačný bod
29 - 36 hráčov: 1. - 8. miesto: priamy postup do finále, 9. - 16. miesto: 1 kvalifikačný bod
37 a viac hráčov: 1. - 14. miesto: priamy postup do finále, 15. - 24. miesto: 1 kvalifikačný bod

Do finále sa podľa tohto kľúča kvalifikujú:

- všetci, ktorí sa umiestnili na miestach zaisťujúcich priamy postup a
- všetci, ktorí nazbierali 2 kvalifikačné body za umiestnenie na ďalších miestach.

Ak sa v kvalifikačnom turnaji na mieste zaisťujúcom účasť vo finále alebo kvalifikačný bod umiestni
niekto z tých, ktorí už majú kvalifikáciu zaistenú, na tieto účely bude poradie redukované iba na tých, ktorí zatiaľ kvalifikáciu zaistenú nemajú.

Finále

Finálový turnaj bude zohraný v počte 32+ hráčov. Hrá sa na 4 kolá a pravidlá finále sa budú v
niektorých drobnostiach od pravidiel kvalifikácií líšiť.

A o čo sa hrá?

Dvaja najúspešnejší hráči z finálového turnaja, ktorí majú štátnu príslušnosť a trvalé bydlisko na
území Slovenska, budú mať možnosť reprezentovať Slovensko na Majstrovstvách Európy alebo
Majstrovstiev Sveta, ktoré sa odohrá v nasledujúcom roku. Niekoľko najúspešnejších vo finále
dostane navyše ceny od firmy Albi.

Pravidlá pre jednotlivé hry

Ako základ platia pravidlá uvedené v príručke „Prehľad hry, pravidlá hry a almanach pojmov“,
obsiahnuté v poslednom vydaní Osadníkov.

Herný plán je pre každú ďalšiu hru novo zostavený. Stavia sa vždy čisto náhodne, vrátane
umiestnenia územia púšte. Žetóny s číslami budú vždy rozmiestnené podľa diagramu uvedeného v pravidlách - teda na základe písmen na ich rubovej strane podľa abecedy do špirály začínajúcej v jednom z rohov herného plánu, smerujúcej proti alebo v smere hodinových ručičiek k stredu plánu.

Miesta pre prístavy smerujú vždy čo najviac k stredu herného plánu, teda smerom k piatim alebo
štyrom poliam (v príklade v krabicových pravidlách je chyba nerešpektujúca toto pravidlo).
Každý hráč hodí dvoma kockami a ten, ktorý hodil najviac, bude hru začínať. Vo fáze zakladania
postaví prvú dedinu. Ďalšia stavba dedín prebieha v smere hodinových ručičiek a späť. (Teda presne podľa základných pravidiel).

Platia tieto upresnenia pravidiel:

  1.  Počas hry je dovolená akákoľvek komunikácia medzi hráčmi.
  2.  Kartu rytiera smie hráč zahrať pred hodom kockami alebo aj po ňom (ostatné akčné karty vždy až po hode).
  3.  Počas ťahu smie hráč zahrať najviac jednu akčnú kartu.
  4.  Hráč nesmie zahrať akčnú kartu, ktorú práve kúpil, s výnimkou toho, že sa jedná o desiaty víťazný bod. Hráč smie počas ťahu otočiť ľubovoľný počet kariet s víťaznými bodmi, pokiaľ tým získava okamžite 10 bodov a končí hru.
  5.  Hráč smie využiť prístav v tom ťahu, v ktorom ho postavil.
  6.  Hráč smie používať svoje prístavy na výmenu iba počas svojho ťahu.
  7.  Zlodej sa zapája do hry od prvého kola.
  8.  Pokiaľ hráč hodí na kockách číslo 7, musí presunúť zlodeja na iné pole. Nesmie ho ale presunúť späť na územie púšte ani na pole, na ktorom zlodej stál.
  9.  Počas svojho ťahu smie po hode kockou ľubovoľne kombinovať stavanie a obchodovanie s ostatnými hráčmi.
  10.    Dedina môže byť povýšená na mesto počas toho istého kola, v ktorom bola postavená. Hráč ale nesmie takto postaviť mesto, pokiaľ už má všetkých 5 dedín na hernom pláne. (presnejšie nesmie zaplatiť za šiestu dedinu, aj keby ihneď zaplatil aj jej povýšenie na mesto).
  11.    Pokiaľ nie je v niektorom okamihu v banke dostatok kariet nejakej suroviny pre všetkých hráčov, neberie túto surovinu žiadny hráč. Vo chvíli, keď danú surovinu má brať iba jeden hráč, vezme si všetky karty tejto suroviny, ktoré v banku zostávajú.
  12.    Cesta (na účely karty „Najdlhšia obchodná cesta“) je prerušená súperovou dedinou alebo mestom, ktoré na nej stojí.
  13.    Nie je možné stavať cestu cez súperovu dedinu či mesto.
  14.    Hráč vyhráva, pokiaľ je práve na ťahu a má aspoň 10 bodov.
  15.    Body z neotočených akčných kariet sa započítavajú do celkového skóre.
  16.    Hráč nesmie odhodiť do banku žiadnu kartu navyše (napr. aby mal len 7 kariet v ruke).
  17.    Obchodovať je možné iba so surovinami, a to iba s tými, ktoré v danej chvíli hráč naozaj drží. Nie je dovolené obchodovať s budúcimi sľubmi, s akčnými kartami ani nie je dovolené do obchodov akokoľvek zapájať možnosti pohybu zlodeja.
  18.    Obchod musí vždy na oboch stranách obsahovať aspoň jednu surovinu a nie sú povolené obchody obsahujúce na oboch stranách surovinu rovnakú (napr. teda nie sú povolené obchody: ovečka za nič, dve ovečky za jednu ovečku ani ovečka za ovečku a drevo).
  19.    Pokiaľ po hode kockami neležia obe kocky vo vodorovnej polohe, alebo nejaká opustila stôl, opakuje sa hod oboma kockami.
  20.    Pokiaľ padne pri hode kociek číslo 7, tak sa do počtu kariet, ktoré hráč drží v ruke NEZAPOČÍTAVAJÚ akčné karty, ktoré hráč kúpil v priebehu hry.
  21.    Počas hry nie je dovolené divákom sa zdržiavať okolo herného stola.

Celkové pravidlá turnaja

Pokiaľ je to možné, hrá sa vždy v štyroch hráčoch. Hrá sa systémom na 4 kolá. Každé herné kolo bude náhodne rozlosované, pričom je snaha vylúčiť opakovanú hru dvoch hráčov pri jednom stole.
Body Za umiestnenie v jednotlivých hrách budú hráči podľa svojho umiestnenia získavať body:

1. miesto = 6 bodov
2. miesto = 3 body
3. miesto = 2 body
4. miesto = 1 bod.

V prípade rovnosti miest sú body za zdieľané miesta spočítané a vydelené počtom zdieľajúcich.
Na stole so štyrmi hráčmi je vždy rozdelených 12 bodov. Na stole s tromi hráčmi je vždy rozdelených 11 bodov.
Príklady snáď oznámia všetko:

10-8-5-4 => 6-3-2-1
10-8-6-6 => 6-3-1,5-1,5
10-8-8-8 => 6-2-2-2
10-8-8-4 => 10-3-3-2

hra pre troch je analogická

10-8-5 => 6-3-2
10-8-8 => 6-2,5-2,5

Okrem bodov za umiestnenie sú zaznamenávané počty herných bodov dosiahnutých v jednotlivých hrách. Do herných bodov sa započítavajú aj neodkryté bodové karty. Pokiaľ má hráč viac ako 10 herných bodov, počíta sa mu len 10. Na základe herných bodov sa pre každého hráča spočíta jeho úspešnosť.

K tej sa prihliada pri stanovení výsledkov turnaja, pokiaľ nerozhodnú iné kritériá (viď nižšie).
Úspešnosť je podiel herných bodov dosiahnutých hráčom a herných bodov dosiahnutých pri stole celkom. Celková úspešnosť hráča sa potom vypočíta ako priemer úspešnosti z jednotlivých hier. Vyjadruje sa v percentách.

Príklad: Hráč má 10 herných bodov, ďalší hráči majú 9, 7 a 6 bodov. Pri stole sa teda rozdalo 10 + 9 + 7 + 6 = 32 herných bodov, jeho podiel teda činí 10/32 = 31.25%. V ďalších hrách boli jeho podiely postupne 30%, 28.75% a 34%. Jeho celková úspešnosť je priemer z týchto štyroch čísel, teda 31%.

Kritéria na určenie priebežného a záverečného poradia
1) Počet víťazných bodov
2) Počet herných bodov
3) Celková úspešnosť
4) Počet druhých miest
5) Počet tretích miest
6) Los

Rozhodcovia a ďalšie pravidlá

Turnaj rozhoduje hlavný rozhodca, v prípade protestu proti jeho rozhodnutiu potom trojčlenná rada
rozhodcov. Rozhodnutia rady sú konečné. Ak nie je iná možnosť, môžu dvaja členovia rady, ktorí nie sú hlavnými rozhodcami, byť z radov hráčov. V takom prípade pochopiteľne nerozhodujú spory, ktoré sa týkajú ich hry.

Za vedomé a úmyselné porušenie pravidiel má hlavné rozhodcovské právo hráča z turnaja okamžite vylúčiť. Časové limity: Hlavný rozhodca má právo na začiatku kola oznámiť časový limit na partiu. Ten nesmie byť kratší ako 75 minút. Po skončení časového limitu budú v nedohraných hrách odohrané ešte dve kolá. Pokiaľ sa v dvoch dodatočných kolách hra nedohrá, bude ukončená za stavu po týchto dvoch kolách. Ďalej je možné po vypršaní časového limitu zaviesť časový limit na ťah hráča Usporiadatelia jednotlivých turnajov majú právo urobiť v pravidlách drobné zmeny. Tie musia samozrejme pred turnajom všetkým zúčastneným oznámiť.

Nahor