Pri nákupe Kúzelného čítania nad 10€, knižka Rozprávkové učenie za 1 cent! Platí pri nákupe skladových položiek.
11 minút čítanie

Čajová záhrada - dizajnérsky denník

Čajová záhrada je naším doposiaľ najkomplexnejším titulom. Jej tvorcom je Tomáš Holek, ktorý okrem „Čajovky“ tento rok debutuje s ďalšími dvoma komplexnými titulmi a čoskoro ho v stolohernom svete budú „plné noviny“. Ako sa ale nápad na Čajovú záhradu zrodil a aký význam nesú jednotlivé mechanizmy? Na nasledujúcich riadkoch vám ju predstaví ten najpovolanejší - autor samotnej hry.

Čajová záhrada - dizajnérsky denník

Prečo som začal navrhovať túto hru?

Už je to viac ako 10 rokov, kedy som prvýkrát ochutnal čínsky čaj, ktorý ma svojou chuťou a vôňou úplne uchvátil. Odvtedy som plne prepadol popíjaniu tohto prastarého nápoja a nie je dňa, kedy by som si nedal aspoň jednu šálku. Vo svojej zbierke mám viac ako 100 rôznych druhov čajov a za tie roky som ochutnal takmer všetky možné druhy a veľa z nich som si zamiloval.

Jedného dňa (na jar v roku 2020) som popíjal svoj obľúbený čaj GABA oolong a premýšľal som, na akom ďalšom prototype budem robiť. Bolo to obdobie, kedy vyčíňal Covid a v Českej republike bol práve lockdown. Chcel som začať robiť na nejakom väčšom prototype, pretože som vedel, že budeme nejaký čas zatvorení a bolo treba tento čas využiť. Mal som v pláne zamieriť do histórie a téma ako prvopočiatky pestovania čaju v starej Číne sa priamo ponúkala. Ako je teda zrejmé, táto hra začala témou a mechanizmy som začal vymýšľať až potom.

(Úplne prvý prototyp jar 2020)

Do hry som už od začiatku chcel vložiť niekoľko aspektov, ktoré sú s pestovaním a históriou čaju spojené. Patrí tam napríklad stavanie čajových záhrad, zbieranie čaju, fermentovanie čajových lístkov, pestovanie nových druhov čajov, predaj čaju na Stredný východ, študovanie čaju a podplácanie cisára čajom.

(prototyp jar 2020)

Historický aspekt v hre

Okrem popíjania čaju sa, samozrejme, zaujímam aj o jeho históriu, a preto som do hry chcel dostať mechanizmy, ktoré budú na históriu čaju odkazovať a nejakým spôsobom s ňou budú pracovať. Mám rád, keď si hráč z hry odnesie aj nejaké nové zaujímavé informácie o danej téme, ktoré mu hra sama ponúkne. Je to tak aj pri mojich ďalších dvoch hrách, ktoré tento rok vychádzajú. Konkrétne hra SETI: Searching for Extraterrestrial Intelligence, ktorú vydávam s vydavateľstvom CGE, v ktorej hráči hľadajú známky mimozemského života, je prešpikovaná faktami o vesmíre a kozmonautike. A druhá hra Galileo Galilei, ktorú sme dali dokopy s novým českým vydavateľstvom Pink Troubadour, je o histórii astronómie a hráči sa v nej môžu dozvedieť veľa historických faktov z obdobia, v ktorom vykonávali výskum takí velikáni ako bol Galileo, Kepler, Bruno alebo napríklad Koperník.

Je teda zjavné, že do svojich hier rád vkladám historické fakty a reálie a v Čajovej záhrade tomu nie je inak.

Hráči sa prenesú do doby 8. storočia v starej Číne za čias dynastie Tchang, kedy sa čaj začal šíriť po celej Číne z oblasti známej ako Jün-nan. Čaj sa v tom období stal nielen obľúbeným nápojom, ale aj dôležitým kultúrnym a obchodným artiklom. Práve v období dynastie Tchang sa čaj stal čínskym národným nápojom.

(Prototyp november 2022)

Čo sú čajové záhrady?

Čajové záhrady, alebo aj kultivary, sú miesta, kde sa čaj pestuje a spracováva. Hráči začínajú s jednou čajovou záhradou v oblasti Jün-nan a v priebehu hry budú stavať ďalšie čajové záhrady a rozširovať svoje pôsobenie na východ Číny. Každá čajová záhrada prinesie hráčovi 2 čajové lístky na začiatku každého kola, a to v konkrétnej kvalite podľa toho, v akej oblasti bol čaj zozbieraný. Kvalita čaju je v tejto hre veľmi dôležitým faktorom a jedným z hlavných mechanizmov. Išlo o úplne prvý mechanizmus, ktorý som na začiatku vývoja do prototypu implementoval a zostal v hre až do jej vydania. Kvalita čaju bola od prvopočiatkov jednou z najdôležitejších súčastí čajovníctva, a aj preto som tento mechanizmus do hry implementoval hneď spočiatku.

(Hráčska doska - prototyp 2022)

Fermentovanie čaju

Dôležitou súčasťou hry je takzvaná fermentácia čaju. To je zjednodušene proces, pri ktorom čajové lístky oxidujú, čo mení ich farbu a chuť. Zatiaľ čo zelené nefermentované čaje sú najlepšie hneď po zbere, fermentované čaje pu-erh naberajú časom na hodnote a kvalite.

Fermentácia v hre znamená, že jednoducho otočíte čajový lístok na druhú stranu, ktorá je tmavšia, teda fermentovaná. Tento čajový lístok sa stáva vzácnejším. Dajú sa zaň nakúpiť lepšie karty a pomáha v mnohých aspektoch hry. Ďalšou dôležitou súčasťou je, že na začiatku každého kola prebieha takzvané zrenie čaju. To znamená, že všetky zelené lístky strácajú jednu úroveň kvality, a naopak všetky fermentované jednu úroveň kvality získavajú.

Čo znamenajú karty v hre?

Karty v hre hrajú veľmi dôležitú úlohu. Hlavným mechanizmom hry je totiž deck-building. Pomocou kariet hráči vykonávajú hlavné aj vedľajšie akcie. Každá karta má vľavo hore určitú silu akcie a jeden z bonusov v hlavnej časti karty. Môže to byť napríklad symbol kanvičky, alebo vedľajšej akcie. Nebudem tu zabiehať do detailov – tie napokon nájdete v návode.

Dôležité je ale povedať, že tento mechanizmus som zaviedol tiež hneď od prvého prototypu, ale v jeho prípade muselo dôjsť k niekoľkým úpravám. V prvých verziách prototypu som používal karty iba ako prostriedok na vykonávanie akcií. Nebolo to nijako spojené s témou. Hráč tieto karty nakupoval, aby skrátka tvoril lepší balíček. K tomu sa získavali karty čajov (ktoré sa vyrábali), ale tie sa pokladali pred hráča a akcie sa s nimi nevykonávali. Slúžili len ako zdroje určené na následný predaj. V tejto fáze bolo kariet v hre príliš a spôsobilo to zmätok. Následne som prototyp asi na 2 roky opustil a nevenoval som sa mu, pretože som nevedel, ako tento problém vyriešiť. Je to postup, ku ktorému sa uchyľujem celkom často. Na prototyp nijako netlačím a keď nie som s niečím spokojný a neviem ako ďalej, tak ho jednoducho odložím, a to pokojne na niekoľko rokov. A keď som sa potom k vývoju vrátil, ihneď mi napadlo funkčné riešenie.

Napadlo mi, že by hráči mohli získavať karty čajov, ktoré sa naučia vyrábať, a tie sa budú rovno vkladať do balíčka, potom hráči s ich pomocou budú vykonávať akcie. To sa ukázalo ako skvelý krok, pretože všetko zrazu začalo veľmi dobre fungovať. Hráč si teda postupne tvorí balíček z kariet rôznych druhov čajov, ktoré vie vyrábať. 

(karty čajov - prototyp 2022)

Čo s nekvalitným čajom?

V období, v ktorom sa hra odohráva, sa významne rozšíril aj obchod s čajom. Začalo sa obchodovať s karavánami, ktoré mierili do strednej Ázie, Tibetu a cez hodvábnu cestu až do Perzie a Arábie. Bežné bolo, že sa do týchto oblastí vyvážal skôr nekvalitný čaj. Ten kvalitný zostával v Číne na domácu spotrebu a na zásobovanie cisárskeho dvora (o tom neskôr).

Chcel som tento aspekt do hry dostať čo najvernejšie, a preto som navrhol karty karaván, ktorým hráči môžu predávať svoje čajové lístky. Tie sú špecifické tým, že si nekladú žiadnu podmienku na kvalitu týchto lístkov. Preto by im hráči, samozrejme, mali predávať tie najmenej kvalitné lístky, ktoré majú. V priebehu celého vývoja sa táto akcia celkom premenila. Na začiatku neexistovali žiadne karty karaván, iba akcie s pevne danou cenou a pevne danou odmenou za predaj lístkov karavánam a to po celú hru. Pôsobilo to však príliš sucho. Preto som sa rozhodol pridať karty, ktoré obmieňajú počet lístkov, ktoré karavána chce a tiež meniace sa odmeny. Neskôr pribudla ešte jedna vrstva, a to požiadavka na silu zahraných kariet, ktorá túto akciu variuje.

(karty karavan - prototyp 2022)

Císarsky dvor

Na cisárskom dvore je to s kvalitou čajových lístkov úplne opačne ako v prípade karaván. Cisár si potrpel na najkvalitnejší čaj, a preto ho hráči v priebehu hry zásobujú svojimi čajovými lístkami. Čím vyššie postupujú na cisárskom dvore, tým kvalitnejšie čajové lístky musia vladárovi odovzdať. Odmenou za to sú rôzne herné bonusy a tiež špeciálne cisárske karty, ktoré sú veľmi silné a obsahujú navyše špeciálnu bodovaciu podmienku na koniec hry.

(predprodukčná vzorka)

Vedľajšia akcia

V hre sú celkom 3 vedľajšie akcie. Plavba po rieke, výroba šálok a študovanie čaju. Hráč ich spustí v prípade, že vrchná zahraná karta má na sebe jeden zo symbolov danej vedľajšej akcie. Tento mechanizmus som tiež použil hneď v prvom prototype hry a odvtedy sa do nej zasahovalo len mierne.

Vedľajšia akcia plavba po rieke

Inšpiráciou pre plavbu na rieke mi bol čajový majster Lu Jü, ktorý žil práve v období, v ktorom sa táto hra odohráva, teda v období dynastie Tchang (618 - 907). O Lu Jü sa traduje legenda, že bol posadnutý hľadaním najčistejšej vody na prípravu čaju. Podľa tejto povesti cestoval po celej Číne a najmä po rieke Jang-c'-ťiang, aby našiel najlepšie zdroje vody. Veril, že kvalita vody má zásadný vplyv na chuť čaju.

Lu Jü tiež zostavil zoznam rôznych prameňov a ich hodnotenie, čo svedčí o jeho dôkladnom prístupe a veľkej znalosti vody a jej vplyve na čaj. Jeho práca „Kniha o čaji“ nielen opisuje umenie prípravy čaju, ale tiež venuje veľkú pozornosť výberu vody, čo podčiarkuje jeho význam ako priekopníka v oblasti čajovej kultúry. V hre teda hráči plávajú po rieke Jang-c'-ťiang a hľadajú najčistejší prameň vody, rovnako ako Lu Jü.

(predprodukčná vzorka)

Vedľajšia akcia výroba šálok

Ďalšou dôležitou súčasťou čajovníctva v starej Číne je, samozrejme, porcelán a výroba šálok, z ktorých sa dá čaj popíjať. Hráči v hre zbierajú vlastné šálky, ktoré im dávajú ako víťazné body, tak aj bonusy v priebehu hry.

Vedľajšia akcia študovanie čaju

Študovanie čaju a čajového umenia je pre Čínu jednou z najdôležitejších súčastí až do dnešných dní a v hre som to nemohol zabudnúť. Hráči vďaka štúdiu čaju získavajú cenné bonusy, ktoré zahŕňajú efektívnejšie fermentovanie čajových lístkov alebo napríklad zisk žetónov cisára, vďaka ktorým sa môžu ľahšie vyšplhať vyššie v hierarchii cisárskeho dvora.

(krabica - predprodukčná vzorka)

Pokiaľ ste dočítali až sem, verím, že vás hra zaujala a teším sa, až si ju vyskúšate – určite sa Vám bude páčiť!

Autor: Tomáš Holek


Naposledy pridané

Nahor