Dodatočná zľava 15% na Kvídove hry. Platí do 30. apríla.

Keď sa do niečoho pustíme, chceme v tom patriť medzi najlepších, hovorí exportný manažér Albi

S Liborom Pešlom sme sa porozprávali o veľtrhoch, najlepších vývozných produktoch a práci snov.

Keď sa do niečoho pustíme, chceme v tom patriť medzi najlepších, hovorí exportný manažér Albi

K práci v Albi ho priviedlo nadšenie zo stolovej hry Catan. Pred trinástimi rokmi tak nastúpil na pozíciu produktového manažéra. „Priznám sa, že to pre mňa bola práca snov. Čakala ma veľmi pestrá práca v priateľskom kolektíve, mal som možnosť pravidelne navštevovať zahraničné veľtrhy, stretol som mnoho zaujímavých ľudí a navyše hrať sa v práci? Čo človek môže chcieť viac,“ hovorí nadšene Libor Pešl, ktorý momentálne vykonáva prácu exportného manažéra. A kam že Albi smeruje a čo v zahraničí najviac frčí?

Keby ste mali Albi zhrnúť jedným slovom, ktoré by to bolo?

Zábava

Aký je Váš najmilší produkt od Albi?

Ťažko sa vyberá jeden produkt, ale pokiaľ musím vybrať jeden, potom je to Kúzelné čítanie. Začínali sme na zelenej lúke a podarilo sa nám vybudovať veľmi silnú značku, ktorú si obľúbili deti aj rodičia. To sa nepodarí každý deň.

Čo všetko obnáša Vaša súčasná profesia a ako vyzerá Váš bežný pracovný deň?

Presmerovaním na export sa moja náplň práce výrazne zmenila. Komunikujem s našimi súčasnými exportnými partnermi, vyhľadávam nových partnerov a príležitosti, mám na starosti tiež prípravu a realizáciu zahraničných veľtrhov. Kvôli svetovej pandémii covidu ale nemôžem toľko cestovať a venovať sa veľtrhom, takže už sa veľmi teším, keď sa všetko vráti do normálu a budem sa môcť s obchodnými partnermi opäť stretávať osobne.

Aké sú Vaše doterajšie exportné úspechy?

Našimi najúspešnejšími exportnými produktami sú v túto chvíľu dva projekty. Karak, čo je rodinná hra od českých autorov, v ktorej hrdinovia bojujú v podzemí tajomného hradu a Kúzelné čítanie – naše rodinné striebro, ktoré sa začína presadzovať aj v zahraničí. Albi ceruzka hovorí už ôsmimi jazykmi. A verím, že sa čoskoro naučí ďalší. Osobne potom za úspešnú považujem našu premiérovú účasť na stolnohernom veľtrhu v nemeckom Essene, po ktorom sme naštartovali spoluprácu s novými partnermi z niekoľkých významných európskych zemí. V Essene sme tiež nazbierali mnoho cenných skúseností týkajúcich sa predaja priamo na veľtrhu.

A v ktorých krajinách okrem Česka, Slovenska a Poľska vlastne nájdeme Albi produkty?

V túto chvíľu máme produkty v deviatich krajinách – Nemecku, Španielsku, Taliansku, Francúzsku, Holandsku, Maďarsku, Rumunsku, Slovinsku a Chorvátsku.

Čo je dôležité pri výbere novej krajiny? A ako vôbec taký proces výberu vyzerá? Máte napríklad testovaciu skupinu?

Pokiaľ sa budeme baviť o hrách, tak je to jednoduchšie. Nemáme presne nastavené, ktoré krajiny sú vhodné a ktoré nie, samozrejme máme svoje priority a primárne sa sústredíme na krajiny, kde je trh so stolovými hrami rozvinutý. Veľmi ťažíme zo skúseností a kontaktov, ktoré sme získali v opačnej roli teda v pozícii odberateľa. Mnoho firiem funguje obdobne ako my, teda hry dováža aj vyváža, čo nám situáciu uľahčuje. Pri Kúzelnom čítaní je situácia výrazne zložitejšia. Tento koncept je omnoho komplexnejší a jeho uvedenie na novom trhu vyžaduje veľké úsilie. Tým sa samozrejme líši aj stratégia pri hľadaní nových partnerov a destinácií.

V mnohých krajinách nemáte pobočky, predaj teda beží cez exkluzívnych partnerov?

Je to tak. Pre nemecky a anglicky hovoriace krajiny spolupracujeme so spoločnosťou Kosmos, jedným z najsilnejších distribútorov stolových hier na svete. Kosmos je náš partner pre anglickú a nemeckú verziu hry Karak.

Máte k dispozícii už aj nejaké porovnanie? Čo napríklad funguje tu a v zahraničí nie a naopak?

S odlišnosťami rôznych trhov sa pravidelne stretávame. Krásnym príkladom je napríklad kartová hra Bang!. V Česku a na Slovensku fenomén, v ďalších krajinách hra, o ktorej sa takmer nevie. Z poslednej doby môžem uviesť príklad cestovných magnetických hier. Talianskemu partnerovi som odporučil naše najpredávanejšie položky, ich voľba bola iná. V Taliansku sa síce tiež hrajú hry na cesty, ale iné. Nie je pre nich napríklad zďaleka tak obľúbené Človeče, nehnevaj sa, ako je tomu u nás, moc nepoznajú ani hru Mlyn, ktorá je u nás pomerne rozšírená a historicky bývala obvykle na zadnej strane herného plánu k Dáme. Rozhodne je vždy dobré rešpektovať špecifiká daného trhu.

Plánujete do budúcna ďalšiu expanziu?

Expanziu určite plánujeme. Dá sa povedať, že s exportom vlastne stále ešte len začíname. V Albi platí tiež nepísané pravidlo, že keď sa do niečoho pustíme, chceme v tom patriť medzi najlepších. Pokiaľ mám prezradiť nejaký konkrétny cieľ, tak je to napríklad uvedenie Karaku v Škandinávii alebo vyhľadanie partnera v Nemecku pre našu hru s témou ekológie – Terra Futura. Práve Terra Futura zaznamenala veľmi pozitívny ohlas medzi účastníkmi veľtrhu v Essene a bola našou najpredajnejšou hrou a na mne momentálne je, aby som to dokázal zúročiť.

Text: Viola Černodrinská Foto: Archív Albi

Naposledy pridané

Nahor