Dodatočná zľava 15% na Kvídove hry. Platí do 30. apríla.
Koniec za:

V tajge šialenstva

Hry

Tajomný meteorit v sibírskej oblasti, stratené vedecké výpravy, podivuhodne zmenené zvieratá a ľudia, vojnoví hrdinovia túžiaci po sláve a dobrodružstvách, obrovský mechovia… Toto všetko predstavuje kulisu hry Expedice, ktorá je zasadená do univerza hry Scythe po udalostiach v nej zachytených.

V tajge šialenstva

Tentokrát sa nestanete veliteľom vojenského oddielu, ale vedeckej výpravy. Na začiatku každú tvorí jeden mech, jeden hrdina a jeho zvierací spoločník. V priebehu času ju môžu doplniť rozmanití robotníci a posilniť nájdené predmety, kozmické úlomky a úlohy, ktorými sa môžete presláviť.

CTHULHU stretáva obrovských mechov

Atmosféra hry mi pripomenula diela Howarda P. Lovecrafta, hlavne poviedky V horách šialenstva (expedícia v odľahlých chladných oblastiach) a Farba z vesmíru (zmeny vyvolané dopadom meteoritu). Čím ďalej prenikajú výpravy do neznáma, tým častejšie narážajú na všadeprítomnú záhubu, ktorej porážka si vyžaduje všetku vašu silu a šikovnosť. A rovnako ako v Lovecraftovom svete budú vaši hrdinovia často fyzicky a psychicky na konci svojich síl. Ponurú atmosféru ďalej dokresľujú úryvky z denníka veliteľa jednej z expedícií, ktoré vám odporúčam si počas hry prečítať.

Expedície v sebe spájajú viaceré atraktívne mechanizmy – objavovanie a využívanie herného plánu, špecifický deckbuilding a z neho vychádzajúci engine building, ak sa vám podarí prepojiť správne karty a akcie. V každom ťahu spravíte dve až tri akcie – pohybujete sa svojím mechom po hernom pláne, využívate možnosti jednotlivých lokácií a/alebo hráte karty. Tie vám poskytujú tzv. základný prínos v podobe zvýšenia sily alebo šikovnosti, a pokiaľ na ne pridáte zodpovedajúceho robotníka, tak aj ďalší efekt vychádzajúci z jej druhu. 

Objavy doteraz nevídané

A čo je cieľom hry? Získať nehynúcu slávu pre svojho hrdinu a jeho výpravu. Tá zahŕňa niekoľko aspektov – splnené úlohy, roztavené meteority, nazhromaždené karty, potlačenú záhubu alebo napr. počet robotníkov vo vašej výprave. Hneď ako sa dostanete na pole, ktoré vám dovoľuje sa pochváliť vašimi úspechmi, pridáte na herný plán jednu svoju hviezdu. A vo chvíli, keď niektorý hráč umiestni všetky štyri svoje hviezdy, spustí sa koniec hry.

Tu vyhrá ten z vás, ktorý nazhromaždí najviac peňazí. Tie možno získať buď priamo vďaka niektorým akciám, ďalej potom za každú umiestnenú hviezdu v závislosti od počtu splnených úloh (teda čím viac úloh ste zvládli, tým väčšia je vaša odmena) a nakoniec za predmety, ktoré ste vylepšili (v hre ich primontujete na svojho mecha, resp. priložíte ich karty k jeho doske).

Pozor, toto nie je SCYTHE!

Ak ste priaznivci hry Scythe a budete od Expedícií očakávať rovnaké mechanizmy akurát posunuté v čase, vaše očakávania sa nenaplnia. Lebo Expedície sú samostatnou hrou so všetkým, čo k tomu patrí. Nájdete tu síce styčné body so Scythe – vedľa herného sveta a grafického spracovania hlavne plastové mechy vs. drevený robotníci, žetóny máp pripomínajúce žetóny stretnutí alebo podobne vyzerajúce peniaze, ale zároveň aj mnoho odlišností.

Ide predovšetkým o absenciu priamych konfliktov. V Expedíciách sa nemôžu dvaja mechovia stretnúť na jednej lokácii, takže namiesto priamych stretov nastane skôr pretekanie. A ja si myslím, že tento princíp je tematickému poňatiu hry omnoho bližší. Jednotlivé výpravy spolu síce súperia v zbieraní artefaktov, zhromažďovaní meteoritov a plnení misií, zároveň ale majú spoločného nepriateľa v podobe tajomnej záhuby, ktorej zdolávaním chcú pomôcť celej krajine (a samozrejme, aj v tom spolu súťažia). S tým súvisí používanie robotníkov, ktorí sa držia blízko pri mechovi (t. j. nevstupujú priamo na herný plán) a do akcie zasahujú ako obsluha artefaktov, podpora veliteľov alebo spracovatelia meteoritov.

Expedície ponúkajú okrem zaujímavých mechanizmov aj atraktívne témy. Hra má relatívne jednoduché pravidlá, ktoré ale vďaka náhodne zostavovanému hernému plánu, širokej ponuke a zmene kariet sľubuje veľké kombinačné možnosti a silnú znovuhrateľnosť. Zaujme rozhodne aj vizuálne spracovanie, kde hlavný výtvarník Jakub Rozalski veľmi elegantne prešiel z prvovojnového alternatívneho sveta do prostredia, kde sa v neznáme zakráda hrozba, ktorá dokáže postupne ovládnuť všetko živé. A akú väčšiu výzvu už hráči potrebujú? Či už budete predstavovať starnúceho stratéga, úspešnú podnikateľku alebo skúseného survivalistu, vaším spoločníkom bude majestátna tigrica, neviazaný opičiak alebo kyberlíška a váš mech bude pripomínať obrieho bizóna, chodiaci drakkar alebo sud s kotúčovými pílami, vždy budete mať šancu, aby sa práve vaša expedícia zapísala do histórie veľkými písmenami (aj keď napríklad len do tej hernej).

Autor: Václav Pražák Foto: Archív Albi

 

 

 

 

Naposledy pridané

Nahor