Dodatočná zľava 15% na Kvídove hry. Platí do 30. apríla.
Koniec za:

Včelín - vývojársky denníček

Hry Rozhovory

Nasledujúci text je prekladom vývojárskeho denníčka zo stránok pôvodného vydavateľa hry Stonemaier Games a bol uverejnený s láskavým dovolením pôvodných autorov.

Včelín - vývojársky denníček

Jamey:

V hre Včelín sa objavuje jeden z mojich najobľúbenejších mechanizmov – worker-placement. Vo väčšine ťahov si vyberiete robotníčku z aktívnej zásoby, umiestnite ju na 1 zo 6 akcií na hernom pláne, zaplatíte náklady a získate výhodu. Zvrat sa objavuje na základe hodnôt na robotníčkach, a to nielen izolovane. Nechajme teda Connie, nech nám prezradí, ako sa tento mechanizmus vyvíjal počas raného vývoja.

Connie:

Prvý prototyp som vyrobila v marci 2019. Prvých niekoľko verzií hry Včelín malo mapu, ktorú vaše včely preskúmavali a objavovali polia a zbierali bonusy. Hráči si políčka brali so sebou a umiestňovali ich na osobnú dosku (tematika bola... voľná). Mapa sa našťastie dlho neudržala. Bohužiaľ koncept "zbierania" políčok a ich umiestňovanie na osobnú dosku áno. Otázka "ako zbierať suroviny" bola vlastne jednou z posledných častí hry, ktorá bola vyriešená, a počas vývoja v Stonemaier Games prešla významnými zmenami.

Inšpirovaná hrou Marco Polo som tiež priradila náklady na akcie podľa sily robotníc. Z nejakého dôvodu to bolo vo forme peňazí, takže hráči v priebehu hry získavali a utrácali mince (moji priatelia im láskyplne hovorili „včelie doláre“). To tiež znamenalo, že krátku dobu vaše včely zbierali políčka, ktoré (hádate správne) generovali peniaze. Opäť išlo o voľnú tematiku.

Našťastie pre nás všetkých mali „včelie doláre“ krátke trvanie. Počas jedného alebo dvoch mesiacov navrhovania som sa zbavila peňazí a mapy a ako základný mechanizmus sa ustálil worker-placement, postavený okolo správy vašich robotníc a budovania úľa.

Dva ďalšie prvky sa v hre rovnako rýchlo objavili, ako zmizli

Skoré verzie hry používali šesťstenné kocky, čo znamenalo, že včela musela byť použitá šesťkrát, kým zomrela. Jednoducho povedané, bolo to príliš pomalé. Ak priemerná euro hra trvá zhruba 20 alebo 25 ťahov, šesť ťahov, než včela zostarla a zomrela, bolo príliš dlho na to, aby sa tento mechanizmus stal hlavnou súčasťou hry. Pomerne rýchlo som teda začala používať štvorstranných robotníkov, čo výrazne zrýchlilo tempo hry.

Skoré verzie hry boli tiež silnejšie inšpirované skutočnými včelami. Vo včeľom úli majú včely do značnej miery rozlíšené úlohy podľa veku, mladšie včely vychovávajú nové včely, včely stredného veku sa starajú o správu úľa a staršie včely hľadajú potravu. Vo Včelíne som sa teda snažila nastaviť podobnú štruktúru, keď včely s nižším číslom sú lepšie v chove a včely s vyšším číslom sú lepšie v hľadaní potravy. To sa nakoniec do hry príliš nepremietlo, pretože to nakoniec pôsobilo príliš deterministicky. Netrvalo dlho, kým som tento nápad zavrhla a rozhodla sa, že včely s vyšším číslom budú skrátka univerzálne silnejšie.

Jamey:

To je prvý aspekt toho, že pracovníci časom nadobúdajú na sile: Sila robotnice, ktorú umiestnite, má význam z hľadiska sily výhody, či už ide o dosah Kráľovninej lode, dieliky, z ktorých si môžete vybrať, počet kariet, ktoré si doberáte, atď. Niektoré akcie majú pozície pre viac robotníc, takže sila vašej novo umiestnenej robotníčky sa môže pridať k sile inej robotnice, ktorá už na danej akcii je (trochu to používam v Euphorii). Z tohto dôvodu sme tiež urobili herný plán obojstranný, aby sa dal škálovať pre rôzne počty hráčov (1 - 3 hráči na jednej strane a 4 - 5 hráčov na druhej).

Počas procesu vývoja som Connie vyzval k tomu, aby vyskúšala variant, že by každá akcia poskytovala obzvlášť silnú výhodu, ak na ňu umiestnite robotníčku so silou 4.

Connie:

Vzhľadom na to, že téma "včiel" je v návrhu hry dôkladne zakorenená, nikdy som neuvažovala o tom, že by miesta na umiestňovanie robotníkov "blokovali" ostatných hráčov. Včely si navzájom neblokujú pole, tak prečo by sa mali robotníci blokovať tu? Navyše som chcela, aby tu bola nejaká forma pozitívnej interakcie hráčov a nejaký taktický prvok pri rozhodovaní, kedy a ako umiestniť svojich robotníkov. S týmito konceptmi v hlave som prešla mnohými pokusmi a omylmi, aby som zistila, ako by mali včely interagovať; v niekoľkých verziách hry išli včely na konci každého ťahu do spoločnej zásoby. Nakoniec sa všetko ustálilo na mechanizme „odsunutia“, ktorý bol z veľkej časti inšpirovaný hrou Charterstone.

Jamey:

Tento mechanizmus odsunutia sa vo Včelíne skvele osvedčuje, pretože sa dotýka niektorých úžasných oblastí interakcie medzi hráčmi. Rozhodnete sa odsunúť súperovu robotníčku, čím mu ušetríte ťah (a zvýšite silu jeho robotníčky... čo ju zároveň posunie bližšie k hibernácii)? Odsuniete svoju vlastnú robotníčku? Umiestnite svoju robotníčku niekam, kde je pravdepodobné, že bude odsunutá?

Navyše, keď je robotníčka so silou 4 odsunutá alebo stiahnutá späť do zásoby, je čas, aby sa po zvyšok hry uložila k hibernácii! Štvorstrannú figúrku predstavujúcu hibernujúcu robotnicu nahradíte kartónovým žetónom, ktorý umiestnite do hibernačného plástu. Tam získate okamžitú výhodu a zároveň zaberiete pozíciu na získanie bodov na konci hry za prevahu v tejto časti plástu.

Čo sa týka výroby, spolupracovali sme s 3D modelárom Heribertom Martinezom na tvorbe figúrok robotníkov. Len aby bolo stopercentne jasné – nie sú to kocky. Nikdy sa nehádže. Skôr ide o štvorstranných robotníkov, ktorí získavajú silu, keď ich získate alebo ich odsuniete.

Strávil som veľa času vymýšľaním, akým smerom by sa mali robotnice otáčať a v akej orientácii by mali mať jednotku hore... S konečným výsledkom som spokojný a som zvedavý, čo si o tom myslíte vy. Najvýraznejší aspekt týchto robotníc je zároveň najdrahší: Zistili sme, že čísla nie sú z rôznych uhlov alebo pozícií sedenia úplne jasné, a prehľadnosť čísel na robotniciach je nesmierne dôležitá. Preto sme ich všetky obtlačili atramentom, čím sme im dodali na prehľadnosti spolu s drsným nádychom Battlestar Galactica. Tiež som v aplikácii ColorblindPal preveril rôzne kombinácie farieb (a úrovne jasu). Väčšina prvkov v hre má dvojité kódovanie (jedinečnú farbu a tvar), len robotníčky sú všetky rovnaké, ale aj tak si myslím, že som našiel dobrú kombináciu pre niektoré typy farbosleposti.

No, a takto vo Včelíne funguje worker-placement!

Hru Včelín z labelu Albi+ si môžete kúpiť na našom e-shope a na predajniach Albi alebo u špecializovaných predajcov stolných hier.

Foto: Albi Text: Jamey Stegmaier a Connie Vogelmann - publikované s láskavým dovolením pôvodných autorov zo stránok pôvodného vydavateľa hry Stonemaier Games

Naposledy pridané

Nahor