Doprava zadarmo pri nákupe nad 15€ trvá do 21. apríla! Ako na to? V košíku zadajte kód: BEZDOPRAVY
Ako zľava funguje?
6 minúty čítanie

Oříškobraní: o vzniku hry, veveričkách a ceste na svetlú stranu sily

Nápad na stolovú hru vznikol počas hodiny informatiky, o pár rokov neskôr uzrela svetlo sveta nová, zložitejšia verzia, ktorej dominuje nielen veľký strom, ale hlavne množstvo veveričiek. A kto vlastne túto zábavnú hru vymyslel a kto ju dotiahol do finále?

Hry
Oříškobraní: o vzniku hry, veveričkách a ceste na svetlú stranu sily

„Oficiálne je Oříškobraní určené pre deti od 6 rokov. Neoficiálne pre všetkých, ktorí v sebe majú detského alebo herného ducha,“ hovorí Eliška Holubová, autorka stolovej hry Oříškobraní. Spolu s dizajnérom Markom Vejborným vytvorili hru, ktorú si s radosťou zahrá celá rodina. Cesta k finálnej verzii nebola jednoduchá – začala ako nevinný školský projekt na strednej škole a vyústila do náročnej výroby 3D stromu, ústredného prvku celej hry. Každý detail predstavoval výzvu, no výsledok stojí za to.

Spomínate si na svoju obľúbenú hru z detstva? 

Eliška: Keď som bola malá, s babičkou som hrávala Človeče, nehnevaj sa a pexeso, s bratrancom sme cez prázdniny hrávali Monopoly. Samozrejmosťou boli aj Dostihy a stávky a rôzne vedomostné hry. A milujem puzzle – dodnes dodržiavam tradíciu, že si každé Vianoce jedno skladám. 

Marek: Aj u mňa to bola klasika. Keď som bol malý, dostal som hru Méďa Béďa a Creepy Towers s takou smejúcou sa lebkou vo vnútri. Nepodarilo sa mi nájsť jej český názov ani vydavateľa, ale teraz mám strašnú chuť si ju znova zahrať. (smiech) Postupom času sme v našej partii prešli na pogy. Potom som dlho nič nehral, pretože prišli videohry a skateboarding.

Čo vás prinútilo vrátiť sa k stolovým hrám? 

V predchádzajúcej práci sme popri videohrách začali predávať aj stolové hry, ktoré sme sa pred predajom museli naučiť hrať. To bol asi ten moment, keď sa moja cesta začala obracať späť – ako by povedal Majster Yoda, na svetlú stranu sily. 

Kedy vznikol nápad na Oříškobraní? 

Eliška: Už na gymnáziu nám učiteľ informatiky zadal úlohu graficky spracovať ľubovoľnú šablónu stolovej hry. Práve vtedy mi napadla myšlienka trojfarebnej šachovnice. Hru som si nechala vytlačiť a schovala u babičky, pretože som verila, že tam bude v bezpečí – až do momentu, keď ju pri veľkom upratovaní omylom vyhodila. K rozsiahlejším úpravám som sa dostala až počas štúdia na vysokej škole, hlavne počas pandémie. Vtedy ešte neexistoval 3D strom ani predátori, ale hra už mala veveričky ako hlavné hrdinky.

Kto koho prizval na spoluprácu? 

Marek: Eliška prizvala mňa, aby som jej pomohol hru dotiahnuť. A nakoniec z toho vznikla väčšia spolupráca, než sme si na začiatku mysleli. 

Ako to? 

Marek: Asi som Eliške do toho začal hovoriť viac, než bolo treba, a našťastie jej to neprekážalo. (smiech) Do hry tak pribudli dve postavičky „zloduchov“, ktorí veveričkám škodia – príjemné oživenie hry. Keď som hru testoval s deťmi, zistil som, že mať spoločného nepriateľa v hre je niečo, čo funguje. No a Eliška mi potom navrhla, že keď som na hre odviedol toľko práce, mal by som byť jej spoluautorom.

Vždy ste chceli veveričky alebo sa uvažovalo aj o iných lesných zvieratách? 

Marek: Veveričky odpradávna! 

Eliška: Tento nápad vznikol už v pôvodnej verzii hry – v prototype, ktorý som schovávala v krabici od topánok. Vtedy som experimentovala s bodmi z obalov z Kinder vajíčok a netušila som, či z toho nevznikne poklad ukrytý v nejakej dobrodružnej hre. Nakoniec ale zvíťazila myšlienka orieškov, v ktorých sú jadierka pre veveričky. 

Koľkokrát ste už hrali Oříškobraní? 

Eliška: Od roku 2020, keď sa vývoj hry naplno rozbehol, som si ju zahrala asi štyridsaťkrát. Finálnu verziu, ktorá je teraz v obchodoch, som však hrala iba päťkrát. 

Marek: Ja to mám podobne, ale od chvíle, keď hra vyšla, som ju nehral ani raz. Ale má čestné miesto na polici! (smiech)

Čo bolo na vývoji hry najzložitejšie? 

Marek: Určite práca na strome, na ktorom sa celá hra odohráva. Keď už sme mali jednu verziu ako- tak hotovú, prišiel nápad strom pripevniť k veku, potom sme zasa museli vymyslieť, ako pripevniť konáre a podobne. 

Eliška: Ja som bola vtedy na Erasme v Španielsku, takže sme si s Markom posielali e-maily s fotkami. Nemala som tam ideálne podmienky na zostavovanie veveričieho stromu, takže moje prototypové návrhy sa obmedzili na papierové lístky prilepené na špáradlách. Len ťažko by ste uverili, že sa z toho za dva roky zrodil taký mohutný strom – Marek si s tým naozaj dal záležať. A mimochodom, dolaďovanie pravidiel, aby bola hra čo najplynulejšia a najzábavnejšia, bolo tiež pekný oriešok. (smiech)

​​Pre koho je hra určená? 

Eliška: Oficiálne pre deti od 6 rokov. Neoficiálne pre všetkých, ktorí v sebe majú detského alebo herného ducha. V mojom prípade sú to spolužiaci z vysokej školy alebo môj priateľ – ten je do Oříškobraní úplne zapálený. 

Kto mal finálne rozhodovacie právo? 

Marek: Nebolo to prísne stanovené. Autor a vydavateľ majú na samotnú hrateľnosť väčší vplyv ako napríklad ilustrátor. My sme napríklad vybrali ilustrácie, ktoré nás najviac oslovili, a poslali ich Eliške. Tá potom urobila ďalší, detailnejší výber. Ilustrátor síce pracuje podľa nášho zadania, ale do hry pridáva aj kus seba. A to sa Tereze Šajnerovej podarilo. 

Máte nápad na ďalšiu hru? 

Eliška: Mám, ale zatiaľ si ho nechám pre seba. Nerada by som sa tešila predčasne. 

Marek: Ja mám veľa nápadov, ale s dvojročným synom nemám ani čas, ani chuť pracovať na nich dlhšie než po prvý nápad. (smiech)

Text: Viola Černodrinská Foto: Archív


Naposledy pridané

Nahor